גוגל לא תציג יותר מודעות צד בתוצאות החיפוש

מודעות טקסט הופיעו בצד ימין של תוצאות החיפוש של Google AdWords מאז הושק בשנת 2000. ובכן, לא עוד. בהודעה ששחררה ענקית מנועי החיפוש, נמסר כי החל מה-22 לחודש פברואר 2016 והלך, לא תציג יותר מודעות צד בדף תוצאות החיפוש במחשבים נייחים.

הוסרו מודעות הצד בגוגל

 

השינוי אמנם נכנס לתוקף רשמי רק לפניי שלושה ימים, אך מפרסמים רבים בגוגל החלו לדווח על השינוי בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל ((Search Engine Result Page שבו מוצגות מודעות ממומנות, עוד לפניי כן.

עד היום, דף תוצאות החיפוש של גוגל בדסקטופ הציג עד 11 מודעות – 3 מתוכן מוצגות מעל התוצאות האורגניות ועד 8 מודעות נוספות הוצגו בצד תוצאות החיפוש. אך החל מעכשיו, גוגל לא תציג עוד מודעות בצד – ותציג רק 3 עד 4 מודעות מעל לתוצאות האורגניות.

המטרה של גוגל היא ליישר קו בין נראות התוצאות כפי שהן מתקבלות בדסקטופ – לבין נראות התוצאות המתקבלות בחיפוש במכשירים ניידים.

 

מה כן יופיע בצד תוצאות החיפוש במחשב שולחני?

ובכן, כמו בכל כלל, גם לכלל זה יש יוצאים מן הכלל: תוצאות שלProduct Listing Ads  (PLA) יתפסו את מקומן של המודעות, בצד של דף תוצאות החיפוש, בחיפושים הקשורים בתוצאות שופינג. (בישראל עוד לא מוצגות רשימות PLA).

PLA

 

בחיפושים שאינם מבוססים על מוצריםשירותים לרכישה והם יותר ערך (למשל, שמות של מקומות, של אנשים וכן הלאה) – יוצג גרף הידע של גוגל (Knowledge Graph).

גרף הידע גוגל

כמה מודעות יופיעו מעל התוצאות האורגניות?

עד כה הציגה גוגל 3 מודעות פרסום מעל התוצאות האורגניות ועד 8 בצד. לפי גוגל, כעת יוצגו 3 מודעות בלבד מעל התוצאות האורגניות בדסקטופ, ורק בחיפושים תחרותיים מאוד ובמקרים שגוגל מוצאת כי הוספת מודעה נוספת תתרום לחוויית הגלישה – תתכן הצגת מודעה רביעית.

גוגל לא ציינה מה נחשב לביטוי תחרותי בעינייה, אך ניתן לשער כי מדובר בנישות תחרותיות מטבען כמו תחום התיירות, תחום הביטוח, ועוד.

 

למי זה עוזר שאין מודעות טקסט בצד ולמי זה פחות מועיל?

מטבע הדברים, ביטול המודעות הצדדיות והגבלת המודעות העליונות לעד 4, מצמצמת את היצע מקומות הפרסום בעמוד תוצאות החיפוש. בשל כך, מפרסמים שיהיו מעוניינים שהמודעה שלהם תיחשף יאלצו להעלות את המחיר בכדי להתמודד עם המתחרים ולשמור על המקום של המודעות שלהם. אם עד עכשיו התחרות הייתה קשה מכיוון שיש יותר מפרסמים ממקומות פרסום – עכשיו כשיש אפילו פחות מקומות לפרסם, היא תהייה קשה הרבה יותר.

בעלי עסקים קטנים שהסתפקו עד היום במיקומים נמוכים יותר למודעה שלהם, צפויים להיפגע מהמהלך, מאחר ולא תהא להם היכולת לעמוד בתקציבים של המתחרים הגדולים שלהם ולזכות במקומות הפרסום בגוגל.

 

 

moneyמדוע בחרה גוגל להסיר את מודעות הצד?

כפי שציינו, המטרה היא ליישר קו בין תוצאות החיפוש במחשבים נייחים לזו של מכשירים ניידים. אבל מה זה נותן לגוגל? ובכן, גוגל שמה לב לעלייה בשימוש דרך מכשירים ניידים ועורכת שינויים על מנת לשפר את חוויית הגלישה ממכשירים ניידים בהתאם לכך (כמו ההודעה על תיעדוף אתרים המותאמים לנייד לנייד שנכנסה לתוקף השנה). תחת זאת, נראה כי המפרסמים בגוגל עדיין לא אצים רצים לפרסם במובייל ומתמידים בקו של פרסום בדסקטופ, מתוך שיקולים רבים (אחד מהבולטים בהם, הוא הקושי למדוד המרות).

גוגל יודעת, וגם המפרסמים, שלגולשים יהיה קל יותר להתקשר אליהם מאשר למלא טופס – אך למפרסמים משתלם יותר שהגולשים ימלאו טופס – כי טפסים קל למדוד. עד לא מזמן, לא ניתן היה למדוד שיחות טלפון ולשייך אותן למילת מפתח ומודעה, אבל אז גוגל יצאה עם מספרי טלפון דינמיים משלה על מנת לתקן את הבעיה הזו. ועדיין, המפרסמים לא עשו את הצעד לו הגוגל קיוותה והתחילו לפרסם יותר בנייד.

בביטול מודעות הצד בדסקטופ, גוגל למעשה מדרבנת את המפרסמים לתת יותר תשומת לב ולהעביר יותר תקציב לפרסום בנייד.

יש גם אינטרס כלכלי בולט – התחרות מול פייסבוק נעשית יותר ויותר קשה (פייסבוק שכללה את מנגנון הפילוח שלה ומציעה היום אפשרויות פרסום מתקדמות מאוד), ומפרסמים רבים מעבירים חלק ניכר מהתקציב שלהם לפרסום בפייסבוק. על ידי מהלך של צמצום שטח הפרסום גוגל דוחפת את המפרסמים להתחרות זה בזה ולהעלות את התקציבים שלהם אפילו יותר.

נקודה אחרונה וחשובה – על ידי ביטול מודעות צד, מתפנה מקום למודעות PLA Shopping – תחום שנעשה יותר ויותר רווחי עבור גוגל, ושמשמש אותה בתחרות מול ענקית נוספת, אמזון (שמציעה שטחי פרסום דומים לשל גוגל).

כמו בכל שינוי בכללי המשחק שקובעת גוגל עבור השחקנים על המגרש שלה – השינוי שבדרך מצריך מכם, המפרסמים בגוגל, להיערך ולתכנן מחדש את אסטרטגיית הפרסום וחלוקת התקציב שלכם, להבין מתוך השטח את השינויים בפועל – ולהישאר ערניים ומעודכנים כתמיד.

 

גוגל מסירה את מודעות הצד

תגובות פייסבוק