גוגל נותנת לגולשים את התשובות כבר בתוצאות החיפוש – מה זה אומר לגבי האתר שלכם?

מטרת העל של גוגל היא לעזור לגולש. כמה שיותר, וכמה שיותר טוב. גוגל היא ענקית מנועי החיפוש לא בחסד, כי אם בזכות. מאז הקמתה, גוגל עושה הכל בכדי לשפר את ביצועיה, על מנת להעניק למשתמשים שלה את התוצאות הטובות ביותר בתשובה למה שחיפשו.

יש כמות בלתי נתפשת של דפי אינטרנט ברשת, וכמות אדירה של תוצאות לכל שאילתא שמקלידים בשורת החיפוש בגוגל. איך מחליטים איפה כל דף ימוקם בתוצאות החיפוש שמוצגות לגולש שמקליד שאליתא?

 

דירוג אתרים בתוצאות החיפוש של גוגל

אלגוריתם ה PageRank שפותח על ידי סרגיי ברין ולארי פייג' (על שמו הוא נקרא) במסגרת מחקר שערכו באוניברסיטת סטנפורד, הוא אלגוריתם שמדרג דפי אינטרנט לפי קישורי היפרטקסט, וקובע איזה ניקוד לתת לכל דף. ניקוד זה מסמן את חשיבות הדף, ועוזר לקבוע היכן ימוקם בתוצאות החיפוש של גוגל.

איך זה עובד? זחלן הרשת סורק את כל דפי האינטרנט, ויוצר מבנה היררכי של כל הקישורים בין הדפים במרחבי הרשת. אלגוריתם הפייג' ראנק מחשב את מידת החשיבות של כל דף אינטרנט – ומציג את הדף בדירוג תוצאות החיפוש בהתאם. דירוג של דף נקבע על פי כמות הדפים המקשרים אליו וחשיבותם של הדפים המקשרים.

הרבה קישורים טובים לאתר יעזור לכם, אבל יש עוד הרבה גורמים המשפיעים על דירוג האתר שלכם. מדדי האיכות של אתר נעשים יותר ויותר מחמירים, ומה שגוגל מחפשת היום הוא הרבה מעבר לקישורים ומילות מפתח. גוגל מחפשת את התוצאות הרלוונטיות, המועילות והאמינות ביותר עבור הגולש.

קידום אתרים בגוגל הוא ריקוד עם מנוע החיפוש המתקדם בעולם. גוגל לא רוצה דפי אינטרנט שחושבים עליה, היא רוצה דפי אינטרנט שחושבים על הגולש. ככל שהאתר שלכם ייתן את המענה הטוב ביותר לגולש – כך הוא יענה על דרישות מנוע החיפוש בצורה הטובה ביותר.

אם הבנתים את הרעיון ובניתם אתר מוצלח באמת, שעובד לפי ההנחיות של גוגל – יש כמובן, יותר סיכויים שתזכו במיקומים טובים בתוצאות החיפוש בגוגל. אתם אנשי קידום טובים, שיודעים את העבודה. אבל (תמיד יש "אבל"), בזמן שאתם עושים עבודה טובה, אוספים מידע עדכני וכותבים את התוכן האיכותי ביותר, עם הרבה ערך מוסף עבור הגולש – מהפכה שקטנה מתחילה מתחת לפניי השטח.

 

גוגל רוצה להשאיר את הגולשים אצלה

בתקופה האחרונה עוברת גוגל מהפכה, שקטה אך ברורה. בעבר הלא רחוק, גולש חיפש מידע בגוגל – וגוגל החזירה לו בתשובה דפי אינטרנט שכוללים את המידע המבוקש. היום המצב משתנה. היום גוגל משתדלת להציג את המידע שהגולש חיפש כבר בדף תוצאות החיפוש שלה – בראש הדף.

מה זה אומר? שהגולש, בהרבה מקרים, מקבל את המידע לו הוא זקוק כבר בעמוד תוצאות החיפוש ואין לו צורך להיכנס אל אתרי האינטרנט שמופיעים בעמוד התוצאות. בכך, למעשה, גוגל מקטינה את הצורך של הגולשים להכנס לאתרים, ומגדילה את הסיכוי שהם יישארו בעמוד התוצאות.

מה זה נותן לגוגל? ובכן, ההיגיון מאחורי הרעיון פשוט: אם הגולש מקבל את המידע שחיפש כבר בתוצאות החיפוש, ואין לו צורך להכנס לאתר, הוא יהיה פנוי ללחוץ על המודעות בדף, שהנשכרת מכך היא כמובן גוגל.

 

כלי ה- Knowledge Graph של גוגל

את ה- Knowledge Graph השיקה גוגל בשנת 2012. גרף הידע של גוגל אוסף מידע ממוקורת שונים ברשת על אובייקטים שונים: אישים, סרטים, ספרים, עסקים, מקומות ועוד. כשהגולש מחפש מידע על דבר מה שלגביו קיים מידע בגוגל, גוגל מציגה את המידע שאספה בדף תוצאות החיפוש.

בהרבה מקרים, המידע שמציג גרף הידע של גוגל לגולש מספיק עבורו, ואין לו צורך להכנס לאתר ממנו גוגל אספה המידע. גוגל שואבת את המידע הרלוונטי מהאתרים, ודואגת להשאיר את הגולשים אצלה.

גרף הידע של גוגל 

באילו מקרים במיוחד גרף הידע מספק את המידע באופן שכמעט ומבטל את הצורך של הגולשים להכנס לאתר?

 

יש מקרים בולטים במיוחד, בהם גרף הידע כמעט ומבטל לחלוטין את הצורך של הגולש להיכנס לאתרים בכדי לקבל את המידע שחיפש:

 

  • כאשר התשובות לחיפוש הגולש הן פשוטות ומהירות

 

במקרים בהם הגולש מחפש מידע שהתשובה עבורו פשוטה וקצרה, גוגל תשתדל להציג את המידע כבר בדף תוצאות החיפוש. לדוגמה, חיפוש מספר טלפון, כתובת, מידע מטאורולוגי ועוד.

 

במקרים כאלו, הנפגעים הם אינדקסים ומדריכים שמספקים מידע שימושי על עסקים ונותני שירות, ומפסידים כניסות לאתר לאור העובדה שהמידע המבוקש על ידי הגולש נמצא כבר בתוצאות החיפוש עצמן.

 

 

  • כאשר התשובות לחיפוש הגולש הן תוצאות חיפוש מקומיות

 

תוצאות חיפוש מקומיות הן תוצאות שגוגל מציג בהתאם למיקום הגיאוגרפי בו נמצא הגולש המחפש, והן בדרך כלל תוצאות הקשורות בבתי עסק ומקומות – לדוגמה מסעדות, חנויות פרחים וכן הלאה. אם אתם נמצאים, למשל, בתל אביב – דף התוצאות יציג תוצאות באזור תל אביב.

 

תוצאות החיפוש המקומיות מופיעות בדף התוצאות בתוך מפה בחלק העליון של העמוד, שעליה מסומנים עסקים שעונים על חיפוש הגולש. כאשר מקלידים שאילתא שתוצאותיה הן תוצאות חיפוש מקומיות, מתקבלת מפה ועליה מסומנים בהדגשה שלושה עסקים מהסוג שחיפש הגולש. גוגל בוחרת את העסקים הללו לפי הפרמטרים שלה. לסימון על המפה מתלווה תוצאת חיפוש טקסטואלית.

 

אם תקלידו, למשל, את הביטוי "מסעדה חלבית" בשורת החיפוש, תקבלו מפה אזורית עם 3 עסקים נבחרים מודגשים.

 

תוצאות חיפוש מקומיות

כאשר הגולש הלוחץ על אחת מן התוצאות הללו, הוא לא יגיע לאתר העסק, אלא אל עמוד אודות בתוך גוגל, בו מופיע מידע על העסק: מיקום גיאוגרפי, שעות פתיחה, תמונות, ועוד. מי שעשוי להיפגע מכך, הוא עסק שרוצה לקבל תנועת גולשים לאתר. מסעדה שהגולש מקבל את כל המידע הרלוונטי עליה בעמוד אודות של גוגל, לא יטרח להיכנס לאתר שלה.

 

מצד שני, כל עסק ישמח להיות הראשון בתוצאות החיפוש המקומיות של גוגל, ולא בכדי. יש גם יתרונות ברורים בהופעת העסק במיקומים הגבוהים והבולטים ביותר בתוצאות החיפוש המקומיות בחיפוש גנרי כמו "מסעדה חלבית" או "חנות פרחים", גם אם התוצאה לא מובילה לאתר העסק עצמו.

 

מומלץ לבצע "תביעת בעלות" על עסק, שמשמעותה היא בעצם אימות זהות בית העסק מול גוגל. קידום אתרים בגוגל גם הוא חשוב, ויוכל לסייע לבית העסק להיבחר לאחת מאותן שלושת התוצאות המקומיות.

 

אם העסק שלכם כבר מופיע בתוצאות החיפוש המקומיות – חשוב לוודא שהמידע באתר שלכם, ממנו נשאב המידע שמופיע בעמוד "אודות העסק" של גוגל – הוא עדכני, וכולל את כל הפרטים שתרצו שיעמדו לרשותו של לקוח פוטנציאלי: טלפון עדכני, כתובת מדויקת, וכן הלאה.

 

 

תגובות פייסבוק