הצעד הראשון בתחילתו של כל קמפיין קידום אתרים ברשת הוא שלב מחקר מילות מפתח וחקר המתחרים והתחרות בתחום. מחקר מילות מפתח הוא החלק החשוב ביותר בתהליך קידום אתרים במנועי חיפוש. אם האתר איננו ממוקד במילות המפתח הנכונות אז מנועי החיפוש וגם הלקוחות לא יוכלו למצוא אתכם לעולם. המשמעות מכל היא פשוטה, אתם מאבדים את הקשר עם קהל היעד ומפסידים הכנסות. מיקוד מילות המפתח הנכונות באתר הוא היסוד המשמעותי ביותר להצלחתו של קידום אתר ברשת.

 

שלב 1 – יצירת רשימת מילים וביטויים ובדיקתם

הצעד הראשון בתהליך זה היא ליצור רשימה של מילות מפתח מתוך מחשבה על איך קהל היעד שלך יקליד לתוך תיבת החיפוש. צריך לחשוב על משפטים שהם רחבים וממוקדים כמו גם מילים ראשיות וכלליות יותר. המילים שנבחרות צריכות לכלול את כל השירותים והקטגוריות באתר ויש להימנע ממיקוד יתר במונחים כלליים כמו "פרחים" או "מחשבים". מילים כאלו קשה מאוד לדרג בגלל התחרות הגבוה שיש עליהן ובדרך כלל הן לא מביאות תנועה איכותית לאתר. כדאי להתייעץ עם חברים ואנשים שונים, הם יכולים לראות לפעמים את האתר בצורה שונה ולפתוח קצת את הראש לכיוונים שונים ממה שאנו חושבים.

 

שלב 2 – להשתמש בכלי מילות מפתח למחקר

לאחר שבנינו רשימה, השלב הבא הוא לקבוע את המטרה עבור כל אחת ממילות המפתח . זאת כדי לצמצם את הרשימה ולכלול בה רק את המילים בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר למשוך תנועה איכותית לאתר.

שימוש נכון בכלי מחקר מילות מפתח מאפשר לנו לדעת כמה משתמשים עורכים חיפושים אחר המונח בכל יום, כמה החיפושים האלה באמת ממירים, ועוד מידע אנליטי חשוב. אבל בעיקר הכלי יכול לכוון אותנו למילים נרדפות שלא הינו מודעים להם קודם או ששכחנו מהן.

שלב 3- עדכון וסגירת הרשימה

עכשיו שיש לנו רשימה ראשונית של מילים צריך לבדוק את הפעילות שלהם והכח שלהן להמיר ובכך לצמצם את הרשימה לרשימת מילות המפתח הסופית שעל פיה יבנה תהליך קידום האתר. מומלץ ליצור גיליון אלקטרוני שיאפשר לכם לראות בקלות את יחס ההמרה של כל מילה, נפח החיפוש ואת גודל התחרות. את הגיליון ניתן להוציא מכלי מילות המפתח ושלושת ההפרמטרים הנ"ל יאפשרו לנו לדעת לחשב עד כמה המילים שבחרנו יעילות וממוקדות.

יצירת מילות מפתח כלליות שהן ממוקדות יותר צריך לקחת גם בחשבון בדירוג שלהן. מונחים רחבים חשובים מאד כי הם מתארים את מה שהאתר עושה מאוד במדויק, עם זאת, הן אינן תורמות להגברת התנועה לאתר כי כמות החיפושים עליהן מעטה.

מילות מפתח ארוכות – longtail – אלו ביטויים ארוכים בעלי שלושה ויותר מילים המתארים ביתר דיוק את האתר, כמות החיפושים עליהן מעטה אך אלו מילים שחייבים לקחת בחשבון כי יש בהן אחוז המרה גבוה יותר בדרך כלל, עם זאת כמות החיפושים עליהן מעטה יותר ואינן תורמות להגברת התנועה לאתר.

לדוגמה, נניח שאתם חברה המתמחה במעילי עור. זה הכי טבעי עבור האתר להתמקד במונחי חיפוש כמו "מעילים" או "מעילי עור". ביטויים אלה חשובים כי הם מראים למנועי החיפוש את מה שאתם עושים וזה עשוי להגביר את המבקרים באתר, אך התנועה שתתקבל תהיה בלתי ממוקדת במידה רבה. לקוחות שיגיעו לאתר עדיין לא יבינו איזה סוג של מעילים אתם מוכרים, האם אתם מציעים מעילי עור לנשים או מעילי עור לילדים ? האם אתם מוכרים גם מעיל עור יוקרתי או מעיל עור אופנתי ? על ידי מיקוד רק במובן הרחב הלקוחות לא יודעים מה אתם מציעים עד שהם נולתים באתר.

במונחים ממוקדים לעיתים קרובות קל יותר לדרג ולעזור להביא תנועה איכותית. הם גם גורמים לחיזוק המילים הרחבות יותר, לדוגמה מונחים ממוקדים וארוכים יכולים להיות "מעילים מעור לגברים", או "מעיל עור עם פרווה לאישה", מונחים אלו יש בהם גם את המיקוד וגם את הכח לחזק את המילה הרחבה יותר כמו "מעילים" אך בעיקר יש בהן את הכח למקסם את ההמרות.

 

שלב 4 – הגדרת אסטרטגיה

אז יש לנו רשימה של כ 10-20 מילות מפתח מאוד ממוקדות, עכשיו מה עושים איתם?

רוב הסיכויים שאם עשיתם מחקר מילות מפתח נכון, אז לפחות כמה מילים שברשימה כבר מופיעות בתוכן של האתר, אבל כמה מהם אולי לא ולכן כדאי להתחיל לחשוב על יצירת כמה דפים כדי לתמוך במילים החדשות. בדרך כלל מומלץ ללכת בתחילה רק על שלוש או ארבע מילות מפתח הקשורות בכל עמוד ולהקפיד לשכתב את המילים באופן טבעי אל תוך התוכן במינון הנכון כדי להימנע מאופטימיזצית יתר. התוכן לא צריך להישמע מאולץ אלא זורם ופונה לגולשים באתר.

כמו כן מילות המפתח צריכות להופיע גם במקומות אחרים באתר מלבד התוכן כגון :

  • כותרת תגית
  • תיאור מטא תגיות
  • כותרות
  • Alt טקסט
  • טקסט עוגן וקישורי ניווט

שלב 5 – ניסוי ותהיה.

למרבה הצער, הצרכים של האתר יכולים להשתנות עם הזמן, וכך גם  מילות המפתח. חשוב לשמור על מעקב אחר מילות המפתח  ולעדכן שינויים לפי הצורך. פעולה זו תאפשר לנו לשמור על יתרון תחרותי כדי להמשיך ולהתקדם בעתיד.

טעויות נפוצות בחקר מילות מפתח

1. התפיסה המוטעית ביותר היא ללא ספק הידיעה כי אתם יודעים מראש באיזה מילים קהל היעד שלכם ישתמש כדי למצוא אתכם,זאת בשל העובדה שכבעלי אתרים אתם חושבים שאם אתם מוכשרים ביותר בתחום שלכם אז אתם גם מבינים באילו מילות חיפוש להשתמש, מה שגורם בדרך כלל להתמקד במילים אשר מובנות בסלנג של הענף שלכם אך אינן מובנות לקהל היעד ואין עליהן חיפושים כלל. צריך לזכור תמיד שקהל היעד לא בהכרח עוסק באותו תחום ואינו מבין את המונחים כהגדרתם אלא במילים אחרות. התוצאה היא שקהל היעד אינו יכול למצוא אתכם כי המיקוד של מילות המפתח מופנה כלפי ביטויים שלא מחפשים אותם בכלל.

2.הטעות השניה היא מיקוד במילות מפתח לא רלוונטיות לאתר, כלומר להשתמש בביטויים שלא קשורים בכלל בתחום האתר, הדבר דומה בלנסות ולשלב מספר פעמים באתר של חנות פרחים את המילה אינסטלטור, התוצאה תהיה שאנשים שחיפשו אינסטלטור יגיעו לאתר של חנות פרחים ויברחו ממנו תוך שניה. אמנם יגיעו יותר מבקרים לאתר כתוצאה מכך אך ההשפעה על כך תהיה באחוז נטישה גבוה של מבקרים באתר אשר ישפיע באופן אוטומטי על הדירוג שלו.

לסיכום : מחקר מילות המפתח מאפשר לנו לקבל את תמונת המצב השלמה של האתר בתוצאות מנועי החיפוש ולבנות על פיה תכנית קידום איכותית לאתר שלכם.

תהליך איסוף מידע יסודי על המתחרים בתחום והפעולות שהם מבצעים נחוץ ואף הכרחי לבניית רשימה של מילות מפתח מנצחות לאתר.