אפיון והבנת התנהגות המבקרים

"לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם"

הצלחתו של קמפיין שיווק וקידום אתרים באינטרנט מתבססת בעיקר על היכולת לנתח נתונים אשר מצטברים במהלך הקמפיין, הנתונים הללו הם המפתח לאופטימיזציה מוצלחת ולכן השאיפה של כל משווק או מקדם אתרים היא לקבל כמה שיותר נתונים אמיתיים על המבקרים שלו. יכולות המיקוד והפילוח הן כמעט אינסופיות והן יכולות לאפשר לנו מעקב ממוקד ביותר אחר התנהגות הגולשים באתר. מאין הגיעו? כמה זמן שהו באתר? ולאן פנו, הם רק חלק מהנתונים אשר ניתן בעזרתם להבין ולאפיין את התנהגות הגולשים באתר.

ניתוח נכון של הנתונים המצטברים הוא הכרחי מפני שלכל משווק באינטרנט ניתנת כאן הזדמנות לפעול באופן ממוקד ומדויק על טיבם של המבקרים באתר, להשוות לקהל היעד של הקמפיין, ולנתב את הקמפיין בהתאם למסקנות. ניתוח של נתוני הגלישה באתר יחשוף את יתרונותיו וחסרונותיו של האתר בצורה חד משמעית, המידע הזה יכול לעשות את ההבדל בין כישלון לבין ניצחון.

ניתוח נתונים סטטיסטיים

סטטיסטיקות של נתוני האתר ניתן להפיק בעזרת כלים לקידום אתרים בשני דרכים: האחת היא מערכת מבוססת שרת אשר יושבות על שרת האינטרנט בו מתארח האתר, בעוד מערכות מבוססות אתר מותקנות בעזרת קוד המשולב באתר כמו זה של גוגל אנליטיקס לדוגמה. בשני הדרכים המערכות מפיקות את המידע באמצעות הקוד שהוטמן בדפי האתר. ישנן בשוק היום מבחר של מערכות סטטיסטיקה בטווחי עלויות שונים – חלקן בחינם, בעוד שהטובות יותר הן בתשלום חודשי. היתרונות של המערכות בתשלום מתבטא בכך שהיכולות והשליטה שלהן היא עמוקה ומקיפה יותר ובמערכות מתוחכמות יותר ישנו סנכרון בין הכלים החינמיים ובין מערכות חיצוניות, כלומר שהמערכות שואבות את המידע לצורך הענין מגוגל אנליטיקס ו/או גוגל וובמאסטר ומנתחות בעזרתו פרמטרים נוספים באופן פרטני.

אילו דברים ניתן להפיק מנתוני סטטיסטיקה של אתר:

מיקוד מילות מפתח

מיקוד המילים הנכונות עבור קהל היעד הוא קריטי מאד בהתבסס על העובדה שאם האתר איננו ממוקד במילות המפתח הנכונות אז מנועי החיפוש וגם הלקוחות לא יוכלו למצוא אתכם לעולם. המשמעות היא שאתם מאבדים את הקשר עם קהל היעד ומפסידים הכנסות. מיקוד מילות המפתח הנכונות שהם המילים בהם יחפש קהל היעד את השירות או המוצר שלנו מצריך הבנה של מה הניע את המבקרים להיכנס לאתר. כדי לקבל את התשובה לכך יש לבצע מחקר מילות מפתח אשר יכול לספק מידע על מילות חיפוש מהם הגיעו הגולשים לאתר. המידע הזה לרוב מכיל את המלים שבחרנו לקדם ו/ או את המילים המובילות באתר,  מידע זה יכול לתת אינדיקציה לגבי מלים שעשויות לעבוד טוב יותר עבור תנועה.

הדרך להיטיב עם תהליך מחקר המילים הוא למצוא את התשובה לגבי מה הגולשים/ קהל היעד מחפשים בהקשר לאתר?

היכולת לבדוק את המילים כדי להסיק מסקנות לשאלה זו תוכל לשפוך אור על תנועת הגולשים ומה הם מחפשים באתר. המידע הזה עשוי לסייע למקד את התוכן הקיים באתר אל החיפושים שמביאים הכי הרבה גולשים איכותיים.

מבקרים ייחודיים

כל מבקר ייחודי הוא חשיפה נוספת המבקרים הייחודיים באתר הינו פרמטר חשוב ביותר באופטימיזציית מבקרים והנחשק ביותר בשיווק ברשת. הגברת החשיפה לאתר חושפת אותו בפני קהל יעד רב שעשויים להפוך ללקוחות. מבקרים ייחודיים הם גולשים שביקרו באתר לפחות פעם אחת בתקופת זמן מסוימת ללא ספירת של כניסות חוזרות . הדרך בה מזוהים מבקרים ייחודיים הנה על פי שלושה דרכים לספירה: cookies / ip / session. בכל אחת מהדרכים ניתן למדוד את כמות המבקרים היחודיים במדויק.

הדפים הנצפים ביותר באתר

אלו אותם הדפים בהם ביקרו ושהו לאורך יותר זמן המבקרים באתר. הסיבה לכך נעוצה בתוכן אליו הגיעו הגולשים שהוא תוכן איכותי אשר מספק לקוראים ענין וערך מוסף למבקרים. הדפים בהם זמן הצפייה הוא ארוך יותר מצביעים על כך שהתוכן בהם הוא רלוונטי ומספק מידע איכותי עבור הגולשים. הבנת הדפים הנצפים תסייע למקד את  יצירת התוכן לכיוון הנכון.  הבנת מהם הדפים הנצפים ביותר תוכל לסייע לך בהבנה מהם התכנים האהובים ביותר על ידי המבקרים באתר.

הפניות מאתרים

תנועת גולשים מהפניות משמשת לתיאור מבקרים שהגיעו לאתר שלך  דרך קישורים ישירים באתרים אחרים ולא ישירות  דרך מנועי חיפוש. לדוגמה, אתרים אחרים שאוהבים את הנושא של האתר שלך יכולים לקשר ישירות לאתר שלך. תנועת  גולשים דרך הפניה נוצרת גם על ידי השארת קישורים בבלוגים או בפורומים אחרים שהצטרפתם אליהם. מעקב אחר הפניות מאתרים שונים יכולים לספק מידע חיוני אודות מיהם האתרים המפנים תנועה רלוונטית יותר לאתר ועד כמה אפקטיבית התנהלות קידום מילות המפתח.

תנועת גולשים איכותית מהפניות מגדילה את "דירוג הדף" של האתר בתוצאות חיפוש של גוגל.  חלק מתנועת ההפניות היא טובה, אבל יש גם קצת תנועת הפניות שהן חסרות תועלת. לדוגמה אם מבקרים אינם מנויים באתר אז לצורך רכישת מוצר הם עושים ביקורים חוזרים לאתר ומקבלים את הסוג הלא הנכון של התנועה. בשלב זה כדי לבדוק אם אנחנו מקבלים תנועה נכונה של הפניות, דרך טובה לעשות זאת היא להשתמש ב Analytics כדי לברר בדיוק כמה מבקרים חוזרים, מהם הדפים שהם בודקים, כמה זמן הם נשארים ומאיפה הם באו.


ביקורים חוזרים

קהל לקוחות נאמן החוזר ומבקר את האתר באופן קבוע הנו שאיפתו של כל אתר ושל כל משווק באינטרנט. כמות ביקורים חוזרים הנה אינדיקציה ישירה לאיכות התוכן באתר שלך, ורמת העניין שהאתר שלך מייצר.  ישנן תוכנות סטטיסטיות המאפשרות אף מעקב אחר נתיב הניווט של כל אחד מהמבקרים החוזרים, ובכך נותנות לך כלי ללמידה מהן ההעדפות של המבקרים החוזרים שלך, ולמיקוד התוכן לכיוונם בהמשך.

קישורים יוצאים

קישורים חיצוניים הם קישורים המקשרים מחוץ לתחום האתר שלך לאתרים אחרים ברשת. מנהלי אתרים ומקדמי אתרים רבים אינם ששים להשתמש בם כי הם מרגישים שהם יפגעו באתר שלהם בדרך כלשהי. כגון:

  • לקוחות יעזבו את האתר ולא לחזור לעולם.
  • מנועי חיפוש יענישו אותי אם אני מקשר ל" אתר מפוקפק ".
  • זליגה של PageRank מהאתר שלי

קישורים חיצוניים יעניקו אמינות

באמצעות קישורים חיצוניים ניתן לספק מידע נוסף והפניות רלוונטיות חשובות כדי להראות שבאתר שלך יש מידע אמין. אתר עם מידע אמין הוא אחד שקוראים רוצים לחזור אליו ולקבלת מידע נוסף בעתיד.  על ידי קישור לאתרים החוצה מחוץ לאתר שלך זה מראה שיש לך ידע בנושא ובאמת עשית מחקר.

חלק מהתוכנות הסטטיסטיות מספקות מידע על קישורים יוצאים מהאתר – כלומר, לאן יצאו מבקרי האתר שלך, ניתן להפיק מכך ערך מוסף גבוה. ניתן לעקוב אחר כמות המבקרים עליהן משלמות לך תכניות פרסום באתרך, כמו גם את אותם האתרים המקבלים מאתרך תנועה של מבקרים, ולהציע להם עבודה משותפת (פרסום אצלך באתר וכו').

נתונים של סריקת הרובוטים

חלק מתוכנות הסטטיסטיות מספקות מידע על ביקורי רובוטים, מידע היכול לסייע לך בהבנת אופן ההתייחסות של מנועי החיפוש לאתר שלך, כמות הפעמים בהן הרובוטים סרקו את האתר, וכמובן שקיפות האתר שלך למנועי חיפוש וגילוי דפים נסתרים אותם אינם רואים מנועי החיפוש. כך, למשל ניתן לדעת האם גוגל מתייחס לאתר שלך כאתר תוכן המעדכן באופן עקבי ודוגם אותו על בסיס יומי או לא, ההשפעה של כך תבוא לידי ביטוי באיזו תכיפות יופיעו דפים חדשים שלך בגוגל.

 אחוז נטישה

שיעור נטישה גבוהה בדרך כלל מצביע על כך שמבקר לא מצא את הדף שנחת אליו רלוונטי למה שחיפש. מרבית התוכנות הסטטיסטיות וגם גוגל אנליטיקס ביניהן יחשבו נטישה של כל גולש שלא הקליק על אף קישור בתוך הדף ולא גלש מעבר לאותו הדף שנכנס אליו. שיעור נטישה נמוך לעומת זאת אינו מצביע בהכרח על כך שהאתר שלך מעניין. לדוגמה: אם יש לנו אחוזי נטישה נמוכים בדף ספציפי עם מספר גבוה של צפיות, אבל המרות נמוכות. במקרה כזה המבקרים שלך יכולים להיות מתוסכלים על כך שלא הצליחו למצוא את מה שהם מחפשים גם לאחר החיפוש בדפים נוספים ועוזבים את האתר שלך מבלי להמיר.

שיעור עזיבה לעומת שיעור יציאה (EXIT)

שיעור נטישה נמדד כאשר המבקרים עוזבים לאתר אחר ואילו שיעור יציאה מצביע על יציאה מדף ספציפי בלבד לטובת דף אחר באתר. כאשר גולש נכנס ויוצא מאותו הדף התוכנה לא תדע לזהות כמה זמן  שהה הגולש בדף זה, יכול לקרות מצב שהגולש נכנס לדף, קרא תוכן במשך חצי שעה ויצא מאותו דף ועדיין ייחשב כ BOUNCE RATE, אפילו שהיה מרוצה מהאתר והתוכן שקרא.

לסיכום : ישנם עוד פרמטרים רבים מהם ניתן לנתח את תנועת הגולשים באתר ולהסיק מכך מידע רב אודות התנהגות הגולשים, המידע הזה הוא בעל ערך רב אשר בסופו של דבר מסייע למקד את הקמפיין בקהל היעד הנכון מה שיתורגם בשורה תחתונה להמרות ולרווחים.

תגובות פייסבוק