בניית קישורים בתהליך קידום אתר ולמה זה נחוץ?

אחד הגורמים החשובים ביותר בקביעת דירוג של אתר עבור מילת מפתח מסוימת הוא קישורים. תכנון נכון של אסטרטגיית בניית קישורים לאתר הוא חשוב ביותר ועשוי להיות הגורם שבסופו של דבר יכריע היכן ימוקם האתר שלכם בתוצאות החיפוש האורגניות. למה בניית קישורים חשובה? אילו סוגים של קישורים ישנם? איך בונים קישורים?

בניית קישורים היא לא רק עניין של השלכת קישורים בכל רחבי הרשת אשר מפנים לאתר שלך.  אם אין לכם אסטרטגיה ממשית לכך אז אתם עלולים לפספס משהו בדרך ואף לגרום נזקים של ממש. בתהליך בניית קישורים לאתר יש צורך לדעת לא רק לאן לקשר, אם כי איך לקשר. הכוונה היא שאפשר כאסטרטגיה לבחור לייצר קישורים המפנים אך ורק לדף הבית, לחלק אותם לתוך דפים פנימיים ועמוקים יותר באתר, בשביל זה יש צורך להבין איפה  בדיוק לקישורים יהיה את הערך הגבוה ביותר, מי עמוד הנחיתה אותו נשייך למילה מסויימת וכיצד נוכל ליצור קישורים פנימיים, כך שנוכל קבל את הערך הגבוה ביותר מתוך כל דף באתר.

 

למה בניית קישורים חשובה?

קישורים הם אחד מהקריטריונים החשובים ביותר, בעזרתם מנועי החיפוש, וגוגל בפרט, קובעים את חשיבותו של דף אינטרנט ומחליטים היכן למקם אותו בתוצאות החיפוש האורגניות. כאשר אתרים (איכותיים, לא אתרי ספאם) מקשרים לאתר שלכם – זאת בעצם סוג של "המלצה" על האתר, שמלמדת את מנועי החיפוש שהדף שלכם רלוונטי וחשוב בנושא מסוים.

מנועי החיפוש ובראשם גוגל, מחפשים קישורים "טבעיים", כלומר קישורים הגיוניים, שנוצרו באופן טבעי – אתר A  קישר לאתר B בהתאם לנושא ולרלוונטיות של הדף באתר B  לאותו הנושא. קנייתמכירת קישורים עלולה להוביל לענישה קולקטיבית, וכדאי מאוד להימנע ממנה.

 

סוגים שונים של קישורים נכנסים לאתר

תהליך בניית קישורים אינו מסובך, אך חשוב להבין כיצד לבצע אותו נכון, ומה ההבדל בין סוגי הקישורים.

קישורים חיצונייםנכנסים (inbound links, backlinks) הם קישורים שמפנים לעמוד מסוים באתר, מתוך אתר חיצוני בדומיין אחר. קישור חיצוני חשוב מאוד מאחר והוא מתפרש כ"המלצה" של אתר אחר על האתר שלך, כרלוונטי ומועיל בביטוי חיפוש מסוים. קישורים חיצוניים הם חלק חשוב בתהליך בניית קישורים – כמה שיותר קישורים חיצוניים איכותיים (לא מאתרי ספאם, אתרי סקס וכן הלאה), יותר טוב!

קישורים פנימיים (internal links) קישור פנימי הוא קישור שמקשר בין עמוד אחד באתר שלך לעמוד אחר באתר שלך (שני הדפים נמצאים תחת אותו הדומיין). התועלת של קישורים פנימיים היא שהם עוזרים לגולש לנווט בנוחות בין דפי האתר, מכיוון שהם מקשרים מנושא בעמוד בו הגולש נמצא – לנושא רלוונטי אחר, שנמצא בעמוד אחר באתר.

קישורים יוצאים (( outbound links קישור יוצא הוא קישור היוצא מעמוד באתר שלך לעמוד באתר חיצוני. חשוב שלא להגזים בכמות הקישורים היוצאים מדף, על מנת ששאר הקישורים בדף לא יאבדו מכוחם או חמור מכך – שהאתר ייחשד בעייני מנועי החיפוש כמפעל קישורים אחד גדול.

 

איך בונים קישורים בצורה נכונה?

טקסט עוגן (Anchor Text) הוא הטקסט שאותו הופכים לקישור. טקסט העוגן חשוב מאוד, מכיוון שמנוע החיפוש לומד בעזרתו באיזו מילת חיפוש אתה מקשר לאתר מסוים, או שהוא מקשר אל האתר שלך. חשוב להקפיד על:

  • רלוונטיות של הקישור – חייב להיות קשר בנושא שבו עוסק דף A (המקשר) לנושא שבו עוסק דף B  (המקושר). קישור לא רלוונטי
    לדוגמה: קישור מאתר העוסק ביופי וטיפוח לאתר העוסק בתיקון מזגנים.
  • רלוונטיות של טקסט העוגן – הביטוי שמהווה את טקסט העוגן של הקישור חייב להיות רלוונטי לנושא שבו עוסק הדף שאליו הוא מפנה.
    דוגמה לטקסט עוגן נכון: קישור מעמוד "חלילים" באתר של חנות כלי נגינה – לעמוד באתר של מורה לחליל שהנושא שלו (של העמוד) הוא שיעורי נגינה בחליל – ייעשה מטקסט עוגן כמו "מורה לחליל" או "שיעורי נגינה בחליל" ולא יקושר מביטוי כללי כמו "לחץ כאן".
  • ווריאציות שונות של טקסט העוגן – הקפידו על ורסיטליות של טקסט העוגן בבנית קישורים. טקסט קבוע שמוביל לדף מסוים באתר שלכם עשוי להיראות חשוד עבור מנועי החיפוש. לא מומלץ לקשר כל הזמן עם אותו טקסט העוגן אלא לגוון.
    דוגמה לגיוון בניית קישורים: אם יש לכם אתר שעוסק בלימודי בישול רצוי להשתמש בווריאציות שונות של טקסט עוגן כמו: לימודי בישול בשרון, איך בוחרים לימודי בישול וכן הלאה.

 

בניית קישורים מנצחת בשנת 2016

גוגל משתמשת במאות מדדים בכדי לסנן ולבחור את הדפים הרלוונטיים והמתאימים ביותר שיעלו בתוצאות בהתאם לחיפוש שביצע הגולש. למרות שרשימת הקריטריונים המשפיעים על דירוג האתר בתוצאות החיפוש ארוכה מאוד, ושכל הזמן נוספים עליהם קריטריונים חדשים כמו תאימות האתר למובייל, כל המומחים על מגרש הSEO  מסכימים בעניין אחד: בניית קישורים איכותיים הייתה ונשארה אחד הגורמים החשובים המשפיעים ביותר על מיקום האתר בתוצאות החיפוש. בניית קישורים הפכה לעניין קצת יותר מסובך מאז שגוגל עדכנה את גרסת הפינגווין האחרונה ומי שלא מכיר את החוקים החדשים לבניית קישורים איכותיים ויעילים ימצא את עצמו מהלך על קרח דק. חשוב להקפיד על הכללים ולדעת מהיכן ואיך להשיג קישורים איכותיים ויעילים.

.

איך משיגים קישורים איכותיים?

ניתוח מצב הקישורים הנכנסים הקיים ובדיקת באקלינקס (קישורים נכנסים לאתר) של מתחרים: אלא אם יש בכוונתכם לבנות קישורים לאתר חדש לגמרי, חובה עליכם לבדוק את הבאקלינקס הקיימים באתר. חשוב לבדוק גם את הבאקלינקס של האתרים המתחרים המובילים בנישה. כך תגלו מה השיטה לבניית קישורים בה הם משתמשים – שיטה ללא ספק יעילה, אשר קידמה אותם למיקום גבוה בתוצאות החיפוש. אותה השיטה ככל הנראה תעבוד טוב גם עבורכם. לשם כך, תצטרכו להשתמש בכלי לבדיקת קישורים נכנסים –כמו SEO SpyGlass למשל.

  1. ניתן לפנות לאתרים שעוסקים בנושא מסוים שרלוונטי עבור האתרם שלכם, ולהציע להם החלפת קישורים.
  2. קיימות כיום ברשתות החברתיות (בעיקר בפייסבוק) קבוצות של החלפות קישורים, בהן מקדמי אתרים יוצרים קשר זה עם זה, מציינים אילו קישורים הם מחפשים ואילו קישורים הם יכולים להציע בתמורה. כדאי להצטרף לקבוצות הללו, מאחר וזירת החלפת קישורים פעילה כזו יכולה לספק לכם מקור טוב לאתרים איכותיים שניתן לקשר מהם.
  3. בלוג-אורח (guest blogging): ניתן לפנות לבלוגרים שמנהלים בלוג בנושא הקשור לנושא בו האתר שלכם עוסק, ולבקש לכתוב עבורם פוסט אורח בנושא הרלוונטי לבלוג שלהם, עם קישור אל עמוד באתר שלכם.
  1. ביקורות מוצרים ושירותים בבלוג: לא יהיה לכם קשה למצוא מאות בלוגים העוסקים בתחומים הקשורים בעסק שלכם בדרך כזו או אחרת. בהחלט מומלץ לבקש מבעלי בלוג שכזה לכתוב ביקורת על המוצר או השירות שאתם מספקים עם קישור אחד או יותר לאתר שלכם, כמובן. גם אתם וגם הבלוגרים מרוויחים מהעניין: הבלוגר מרוויח נושא לכתוב עליו פוסט, ואתם מרוויחים חשיפה, תנועה לאתר שלכם, וקישורים איכותיים.
  1. אזכורים ברשת: ייתכן ויש דפים באינטרנט שמציינים את שם המותג או החברה אותה אתם מקדמים, אבל ללא קישור לאתר. במקרה כזה זה בהחלט ליצור קשר עם מנהל האתר של הדף בו מאוזכר שם החברה או המותג – ולבקש מהם להוסיף קישור לאתר שלכם.
    אפשר בנוסף, לחפש ברשת אזכורים של החברות המתחרות באותה הנישה – מאחר ויש סבירות גבוהה שהם ציינו גם את המותג או החברה שלכם, או שישמחו לעשות זאת.
  1. דפי זהב, אינדקסים ופורומים: אתרי אינדקסים ואתרים שמרכזים רשימות עסקים מקומיים כמו דפי-זהב הם מקום טוב להכניס בו קישור לאתר שלכם. כמו כן, פורומים העוסקים בנושא מסוים הקשור לנושא בו עוסק האתר שלכם הם מקום טוב לקשר ממנו, בתנאי שהדבר נעשה בצורה טבעית

 

כללים חשובים בתהליך בניית קישורים

  • מכירתקניית קישורים: פי שציינו קודם, חשוב מאוד להימנע ממכירתקניית קישורים. מנוע החיפוש של גוגל יודע לזהות אתר שפועל בשיטה זו שלא כדין, והענישה חמורה וכוללת הורדה בדירוג במקרה הפחות גרוע, ומחיקה מהאינדקס של גוגל במקרה הגרוע יותר.
  • אתרי אוטוריטה: קישור מאתר מוסמך בתחומו, אתר חזק שנחשב לאוטוריטה בתחום בו הוא עוסק – זה מצוין. קישור נכנס מאתרי אוטוריתה הוא קישור חזק מאוד, שעשוי להשפיע על דירוג האתר שלכם בביטוי החיפוש בה ממנו הוא מקושר, באופן משמעותי.
  • צפיפות קישורים: ככל שישנם קישורים רבים יותר בדף – כך כוחו של כל קישור יורד. אם אתם מסתכלים על מקור איכותי לקישור, חשוב לבדוק שבדף אין הרבה קישורים על מנת שהקישור שלכם יהיה כמה שיותר חזק.

 

ניהול קישורים

עוד נושא חשוב בתוך המכלול של בניית קישורים הוא ניהול קישורים. ברגע שיש לכם מצבור של קישורים שבניתם, חשוב מאוד לארגן אותם בתוך כלי מעקב מסודר, שמאפשר לכם גישה נוחה לכל הקישורים שבניתם לכל אתר שלכם. מדוע?

  • ארגון ונוחות: בעזרת כלי לניהול אתרים אפשר לנהל את מערך הקישורים בצורה מאורגנת ונוחה. כלי ניהול למקדמי אתרים כמו זפו לרוב כולל גם מערכת ניהול קישורים, שמאפשרת להזין כתובת URL של עמוד האתר שבו נמצא הקישור, מזהה באופן אוטומטי את טקסט העוגן ואת האתר אליו הקישור מקשר, ומארגנת אותם בטבלה מסודרת.
  • מעקב אחרי סטטוס הקישור: כלי מעקב כזה, גם מתריע מפני הסרת קישור ומפני חוסר תקינות של קישור.

מערכת למעקב אחר קישורים נכנסים לאתר

זפו

  • הימנעות מקישורים לא רצויים. קישורים נכנסים זה נהדר, אבל השאלה היא מאיפה, איך ובאיזה מינון. כמות הקישורים הנכנסים היא כבר מזן לא פקטור בפניי עצמו, מאחר ואותם קישורים נמדדים גם לפי האיכות. כלים לניהול קישורים עוזרים לכם לגלות גם קישורים לא רצויים לאתר שלכם ולפעול להסרתם.

 

נפילה דרסטית במיקומים עשויה להעיד על בעיה בקישורים הנכנסים לאתר שלכם. חשוב לבדוק את הקישורים הנכנסים לאתר ולהסיר את כל הקישורים הלא טובים. יש לבדוק את הקישורים הנכנסים לאתר לפחות אחת לשבוע, בעזרת כלי מנהלי האתרים של גוגל או כל כלי אחר שאתם משתמשים בו, בכדי לגלות האם נכנסים קישורים רעים או לא רלוונטיים לאתר שלכם.

 

הסרת קישורים טובים והשלכות

מה קורה כשמישהו מסיר את הקישורים שלכם? כאשר הקישורים לאתר שלכם מוסרים – יש לכך השלכות על מצב האתר. אם אתם לא במעקב, אתם עלולים לסבול מההשלכות הללו אפילו מבלי להבין מדוע. לכן יש לשים דגש לא רק על בניית קישורים – אלא על ניהול נכון שלהם.

כאשר קישורים איכותיים וטובים שמפנים אל האתר שלכם מוסרים, עלולה להתרחש נפילה במיקומים. תחשבו על זה ככה: בניתם בית, וחלק מהיסודות החשובים ביותר של הבית שלכם מוסרים פתאום. הבית יקרוס! אותו הדבר כשזה מגיע לבניית קישורים. קישורים הם מהיסודות החשובים ביותר של קידום אתר. הסרה של קישורים שחיזקו את מילות המפתח ועזרו לכם להגיע למיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש האורגניות עשויה לגרום לקריסה במיקומים. לכן מאוד חשוב לעקוב אחר הקישורים גם לאחר שהשגתם אותם

 

הסרת קישורים מזיקים לאתר

כאשר בודקים השפעה שלילית של קישורים נכנסים לאתר, יש להתייחס לפרמטרים הבאים:

 

  • מאילו דפים מגיעים הקישורים: אם בדף המקשר אליכם יש עוד עשרות קישורים יוצאים, הקישור עשוי להיות לא מועיל במקרה הטוב ומזיק במקרה הרע.
  • כמות קישורים מאותו האתר: אם הקישור יושב בפוטר של דף בית שרץ בכל האתר ואין עליו No Follow, יכול להיווצר מצב בו יש לכם מאות (או יותר) של קישורים מאתר אחד – וזה לא טוב. אם יש רק כמה קישורים בודדים כאלה זה סביל, אך כאשר מדובר בכמות גדולה – זה מסכן את האתר שלכם.
  • האם האתר ממנו הקישור מגיע אליכם הוא אתר רלוונטי: קישור צריך להיות איכותי ולהגיע מאתר רלוונטי וקשור בדרך מסוימת לנושא בו עוסק העמוד אליו הוא מקושר.
  • מאיזו מילות מפתח הקישורים יוצאים: האם כולם יוצאים ממילת מפתח אחת או כמה מילות מפתח. להוציא מאותה מילת מפתח שוב ושוב זה לא נכון ועלול להזיק.
  • האם הקישור מאתר זדוני: אתם לא רוצים קישורים מאתרי זבל, מאתרים בעלי תוכן מיני או כל תוכן אחר שנחשב למפוקפק בעייני מנועי החיפוש. אתם רוצים קישורים מאתרים איכותיים, בנויים נכון ובעלי תוכן איכותי, ולא מאתרי תמיכה עם תוכן חסר ערך.
  • פיזור נכון של הקישורים הנכנסים בין דפי האתר: מצב שבו כל הקישורים מפנים לעמוד אחד הוא לא מצב אופטימלי, שעלול להזיק לאתר שלכם בסופו של דבר. חשוב לפזר את הקישורים בין העמודים המקודמים באתר.

 

כלי ניהול למקדמי אתרים יעיל נוסף הוא מג'סטיק SEO תוכנה למיפוי וניתוח קישורים. בנוסף, התוכנה מספקת דרך מהירה להצגת חלק ניכר מכוחו של דף אינטרנט אשר מבוסס על כמות ואיכות קישורים אשר מקבל אותו דף. הכלי מספק מידע מפורט, בעיקר על קישורים, אך לא רק. בעזרתו אפשר לבצע סקירת מתחרים מקדימה, בכדי לקבל תמונת מצב ברורה לפני שמתחילים לעבוד על אתר. הכלי משמש גם לסקירת קישורים קיימים של האתר אותו אתם מקדמים – בהשוואה לקישורים של אתרים מתחרים, וכמו כן, מאפשר בדיקה של כדאיות לקבלת קישור מאתר מסוים ע"י ניתוח כוחו ואיכותו של האתר ממנו הוצע לכם לקבל קישור, וכן סקירת Backlinks מקיפה של האתר שהזנתם.

 

 

כלי לבדיקת פרופיל קישורים

 

 

 

גם כלי פשוט יותר כמו  backlinkwatch החינמי, מספיק בכדי לבדוק קישורים נכנסים לאתר. פשוט מזינים את כתובת ה-URL של האתר ומקבלים טבלה נוחה של קישורים נכנסים וטקסט העוגן שלהם.

כלי לבדיקת קישורים נכנסים לאתר