ההיסטורה של קידום אתרים באינטרנט

במחשבה אל העבר, קשה מאד היום לדמיין עולם ללא מנועי חיפוש.
למרות שהם קיימים רק בשני העשורים האחרונים מנועי החיפוש באינטרנט הם השינוי המהותי ביותר שחל כאן בשנים האחרונות וזאת בשל העובדה שהם נתנו לאנשים מקור נדלה של ידע בלתי מוגבל וכל זאת בלחיצת כפתור. אפשר לומר שהרבה דברים השתנו בחיים שלנו במשך הזמן וכך גם מנועי החיפוש. הם שינו את האופן שבו אנו מתקשרים עם חברים ובני משפחה ובעיקר הם שינו את האופן שבו אנו מסתכלים על מוצרים ושירותים. אם בעבר היינו צריכים לקרוא איזו מודעה בעיתון כדי להבין שאנחנו צריכים משהו כמו מידע, מוצר או שירות, היום אנחנו באופן טבעי מחפשים אותו באינטרנט.

השינוי בהתנהגויות הצרכניות עקב עלייתם של כמה מנועי חיפוש גדולים הובילו לצמיחה משגשגת בתחום של קידום אתרים. חברות ועסקים השכילו פתאום לנצל את מסת הלקוחות הפוטנציאליים שמחפשים את המידע הקשור למוצר שלהם או לשירותים שלהם באינטרנט. כיום, ישנה קהילה גדולה מאד ופעילה בתחום אשר מונה קרוב למיליון איש (כך על פי נתוני רשת לינקדין בהגדרת התפקיד בפרופיל שלהם).

משחקים בחתול ועכבר

לצד ההתפתחות הגדולה של קהילת מקדמי האתרים במנועי חיפוש שמנסים לפעול על פי הקווים המנחים ככל שניתן צמחה גם קהילת מקדמים אשר פועלים בשיטות ולא מקובלות על מנועי חיפוש. היבט זה יצר מצב שבו מנועי החיפוש משנים את האלגוריתמים שלהם מפעם לפעם על מנת לנער ולהעניש את אותם האתרים שפועלים בשיטות אלה. התגובה של מנועי החיפוש מתבטאת בפילטרים אשר אמורים לסגור פרצות דרכם מקדמי אתרים מדרגים אתר במיקום גבוה שלא על פי ההנחיות. גוגל הצהירה לא מעט פעמים שהיא רוצה לתגמל אתרים במיקום גבוה אך בשביל זה הם דורשים ליצור תוכן בעל ערך אשר הגולשים מוצאים בו עניין רב ומפיצים אותו ברשתות חברתיות ומקשרים אליו מאתרים שונים ברשת אבל יש עדיין מקדמים שמפעילים מניפולציות מוגזמות וחושבים שהדרך היחידה להגיע לחלק העליון של גוגל היא באמצעות תחבולות ומזימות. התגובה של גוגל במקרים בהם היא רואה כי הקידום נעשה בדרכים לא כשרות היא זריקה של האתר למטה ואף הסרה מוחלטת מתוצאות החיפוש. המצב הזה גרם למנועי החיפוש וגוגל בפרט לשחרר עדכוני אלגוריתם כמו פנדה, פינגווין והאחרון והגדול בינהם "יונק הדבש" שכל תפקידם הוא לזעזע את המערכת ולנער מעליה את כל האתרים שפועלים בזדון ועל הדרך משתנים הפרמטרים לדירוג האתר באופן גורף כך שגם אתרים שפעלו בשיטות מקובלות צריכים מעתה לשנות את אופן ההתנהלות שלהם ויעשו הערכה מחודשת לגבי אסטרטגית הקידום שלהם.

 

כיצד נראת זירת קידום אתרים היום

כדי לעזור לנו להבין את תחום קידום אתרים נכון להיום צריכים ללכת אחורה בזמן ולהבין את עדכוני האלגוריתמים שנעשו בעבר, עדכונים אלו שופכים אור על האבולוציה של קידום אתרים במנועי חיפוש ומראים לנו עד לאן הגענו. במבט לאחור על ההיסטוריה של קידום אתרים אנחנו יכולים לראות כמה אסטרטגיות הקידום השתנו כדי להתאים את האתר לאלגוריתמים  המשתנים של מנועי חיפוש. היום  גוגל רוצה לתגמל אתרים המתמקדים  ביצירת ערך מוסף ללקוחות שלהם. אסטרטגית קידום אתר בגוגל  היום כוללת:

  •  אתר מעוצב באופן ידידותי ומספק חוויית משתמש. אחד שגולשים חוזרים אליו כדי לקבל עוד מידע ופרטים, אנשים אשר קיימת במוחם החוויה הראשונית מביקור באתר וחוזרים אליו שוב ושוב.
  •  תוכן רלוונטי ועדכני שמיועד לקבוצה מסוימת של אנשים שהמחנה המשותף שלהם זהה לתחום האתר, אנשים שיש להם מטרות משותפות, אתגרים משותפים ונושא משותף (אישיות הקונים). תוכן טרי ומקורי במקום הנכון ובזמן הנכון שהגולשים מצפים לו.
  •  שיווק בערוצים חברתיים המשמשים לתקשורת עם קהל היעד כדי לסייע להם להישאר מעודכנים.

היום, כל חברה או סוכנות שיווק באינטרנט שמה דגש על "קידום אתרים"  מודרני ועדכני ששונה ב מהותו מקידום אתרים מסורתי שהכרנו בעבר. היום צריכים להסתכל מעבר לפרטים הטכניים ולפתח אסטרטגיות יצירתיות ומקוריות, לדוגמה:

  •  בעת תכנון אסטרטגיית מילות המפתח שלך יש לנסות להיכנס לדמות של קהל היעד שלך ולחשוב אילו מילות מפתח רלוונטיות להם ביותר. באיזו שפה הם משתמשים כדי לחפש מידע שהוא רלוונטי למוצרים או לשירותים שלך והמיקוד הגאוגרפי שלהם.
  •  אופטימיזציה – לוודא שיש הבנה ברורה את מי אתם מנסים למשוך לאתר, זה יעזור לך ליצור חוויית משתמש ראויה להערצה. לפקוח עין על הנתונים של גוגל אנליטיקס באתר ולאתר עמודים עם תנועה נמוכה ושיעור עזיבה גבוה אשר מהווים בעיה ולטפל בהם. לעקוב אחר התנועה ממכשירים ניידים אשר גדלה בקצב משמעותי ולשפר את חווית המשתמש של האתר עבורם בהתאמת האתר למובייל.
  •  תוכן, תוכן ושוב פעם תוכן. האם התוכן שלך נכתב בעבור קהל היעד או שמא אתם משתמשים במקורות באיכות ירודה רק כדי ליצור הרבה תוכן למילות מפתח , תוכן בעל מסר וערך אמיתי בעבור הגולשים כמו תוכן שיכול לפתור לאנשים בעיות הוא התוכן הכי חשוב והוא גם יופץ מעבר לאתר המקור שבו הוא נכתב, תוכן שאנשים ירצו לחלוק אותו עם החברים שלהם ברשתות החברתיות ויפנו עוד קהל יעד רלוונטי לאתר. תוכן כזה יעזור לכם למשוך קישורים נכנסים לאתר ומבקרים חדשים אשר עשויים להגדיל את המכירות.
  •  לפתח קשרים ושיתופי פעולה עם דמויות מוכרות או מותגים מוכרים הם חלק מרכזי בכל אסטרטגיה שיווקית. תעשיית יחסי הציבור ידעה את זה במשך שנים אבל השינוי באינטרנט מצד מנועי חיפוש אשר מסוגל לפתח מערכות יחסים כאלה בצורה שונה לחלוטין שינה את פני הזירה. פניה ממוקדת לתוכן שלך מאתר פופולרי וסמכותי יכולה לגרום להרבה קישורים, והפניות שיעלו את ערך האתר שלך והדירוג שלו.

ההיסטוריה של קידום אתרים באינטרנט לימדה אותנו במשך השנים כי התחום הולך ונעשה גדול ורחב יותר, זה כבר לא רק צפיפות מילות מפתח נכונות ואלגוריתמים משתנים, זה הרבה מעבר לכך ורק הולך ומתפרש על פני המון תחומים כמו קידום אתר מובייל, קידום תמונות, קידום אפליקציות ועוד.

 

תגובות פייסבוק