מדד היוניקים – מה זה בכלל?

"יוניקים הם מספר המבקרים הייחודיים שביקרו באתר שלך רק פעם אחת במהלך פרק זמן מוגדר" 

כדי להסביר את המושג הזה צריכים קודם כל להבין שמדד היוניקים הוא מדד חשוב לבחינת "כוחו" ורמת החשיפה האמתית של אתר, אתר עם כמות יוניקים גדולה מסמל סטטוס של אתר איכותי ויוקרתי. כדי להבין איך זה עובד ומי נחשב יוניק ומי לא יש להבין קודם את המכלול שהופך מבקר חדש סתם מבקר, למבקר ייחודי. יותר מכך צריכים להבין גם את ההבדל בין ביקור למבקר ואיך גוגל רואה את הדברים האלה בעצם. בדיוק לשם כך יש מערכת אנליטיקס אשר יודעת לנתר ביקורים לחוד ומבקרים לחוד. כעקרון, מבקרים באתר נחלקים לשניים, אלה שהגיעו פעם ראשונה לאתר ואלה שהיו בו כבר פעם אחת לפחות וחזרו שוב. אלו שחזרו שוב נחשבים מבקרים ייחודיים בשל העובדה שהם מוצאים באתר ערך שימושי. מבקר ייחודי פירושו אדם אחד שמבקר באתר מספר פעמים ביום, בשבוע, או בחודש, והוא מגיע מאותה כתובת IP או מזוהה בעזרת עוגייה שנשתלה אצלו בביקור הראשון.

לא כל מבקר שחזר נספר בתור יוניק כיוון שמדד הזמן (תקופה מסוימת בין ביקור לביקור)  הוא הפרמטר שקובע אם זה Unique visitors או מבקר, כלומר אם מבקר הגיע לאתר שלכם שלוש פעמים בחודש , סביר להניח שהוא מבקר ייחודי  אבל לא בטוח… אם הוא מוחק את עוגיות במחשב שלו או גולש מכתובת IP שונה זה עדיין אותו מבקר רק שבמערכות מסוימות הוא יוגדר כ- כיוניק  ובחלקן הן עשויות לראות בו מבקר חדש.

 

ההבדל בין ביקור למבקר באתר

ביקור: הוא ערך המבוסס על ביקור בודד של גולש באתר,  גולש אחד יכול למשל לבקר באתר שלכם חמש פעמים ביום  וזה יספר כ –  5 ביקורים. הספירה הזו תלויה בהרבה גורמים וכל מערכת אנליטיקס מחשבת אותה באופן שונה.

מבקר: כהגדרתו הוא גולש שהגיע לאתר. להבדיל מביקור הערך מבקר איננו תלוי במספר הביקורים שלו או בכמות הדפים שהוא צפה בכל פעם. גם אם גולש נכנס לאתר עשר פעמים במהלך תקופה מסוימת הערך של המבקר יהיה אחד.  בהסתמך על כך שהוא גולש מאותו IP או שכבר מותקנת עוגיה במחשב שלו. ההגדרה של "מהי תקופה" והאם מדובר בגולש חדש או כזה שחזר, משנה את הסטטוס שלו בעצם ממבקר, למבקר ייחודי.

 

 מבקרים חדשים – New Visitors

אלו כל הגולשים שהגיעו לאתר שלכם פעם ראשונה ומערכת האנליטיקס מזהה אותם כגולשים שטרם ביקרו בעבר. הזיהוי מתבצע בעזרת עוגייה (Cookie) הנטמנת במחשבו של הגולש בביקורו הראשון באתר, ואחר כך בביקורים הבאים מערכת האנליטיקס מחפשת את העוגייה הזו. במידה והיא לא מוצאת אותה הרי שמדובר במבקר חדש. במידה והיא כן מוצאת, מדובר במבקר חוזר. לעוגיות יש תפקיד חשוב בהעברת נתונים והן הכרחיות כאשר עובדים עם אנליטיקס.

האם העוגיות יודעות בוודאות לקבוע מיהו מבקר ייחודי?

עוגיות הן קובץ טקסט שמערכות האנליטיקס שותלות במחשב של הגולש. מערכות אנליטיקס שונות שותלות בין עוגייה אחת לעד שבע עוגיות במחשב. לכל עוגייה תפקיד שונה. אחת יודעת מאיזה אזור גיאוגרפי הגיע הגולש ואחת תפקידה לזהות את הגולש כדי שנדע אם הוא מבקר חדש או חוזר או לזהות את מקור התנועה של הגולשים ועוד. העוגיות הם אבני היסוד של מערכות האנליטיקס ובלעדיהן כמעט לא ניתן לקבל מידע אמיתי של ההתנהגות הגולשים. בכל פעם שמשתמש מגיע לאתר שלכם מערכת האנליטיקס מחפשת את העוגיות שהיא שתלה בפעם הראשונה שביקרתם באתר ויוצרת עוגיות חדשות במידה ויש צורך בכך. חשוב לזכור כי חלק מהמשתמשים חוסמים עוגיות ולכן לא ניתן לעקוב אחרי פעילותם באתר  או שברגע שהמשתמש מוחק את העוגיות מהמחשב שלו אז המערכת מזהה אותו שוב כמבקר חדש  גם אם היה כבר באתר פעמים רבות ומתייחסת לכך בהתאם. בנוסף לכך, כאשר גולש מוחק את כל העוגיות מהמחשב שלו או עובר למחשב אחר או מממשיך לגלוש לאתר שלכם מהנייד למשל אז המערכות היום מזהות אותו כגולש חדש למרות שזה בעצם אותו מבקר.

 

 

 

 

תגובות פייסבוק